Allmän info
SPELARFÖRTECKNING
Spelarförteckning med tröjnummer, namn och personnummer (6 siffror) skall vara registrerade på MyTeam senast 2 veckor före turneringen startar.
Se länk: https://www.procup.se/cup/myteam/login.php?lang=SVE
Eventuella ändringar av tröjnummer eller dylikt skall justeras via inloggning i system senast 30 minuter före respektive matchstart. Vid frågor kontakta Sekretariatet somär beläget inne i Tipshallen.
AVSTÅND OCH TRANSPORTER
Samtliga lag anländer lämplig tid på Skärtorsdagen . De flesta lag bor på Scandic Hotel. Ett antal lag bor på Quality Hotel Royal Corner. Spelplanerna är belägna i Arenastaden med promenadavstånd från båda hotellen. I närheten av spelplanerna finns Grand Samarkand, ett köpcentrum med det mesta man kan önska sig av shopping, livsmedel och apotek.
Adress Scandic Hotel: Hejaregatan 19, Växjö. Länk till hotellet: https://www.scandichotels.com/hotels/sweden/vaxjo/scandic-vaxjo
Adress Quality Hotel Royal Corner: Liedbergsgatan 11, Växjö. Länk till hotellet: https://www.nordicchoicehotels.se/hotell/sverige/vaxjo/quality-hotel-royal-corner
MÅLTIDER
Frukostbuffé serveras på hotellet . Luncher serveras på Restaurang Östergatan (Visma Arena) i anslutning till spelplanerna. Middag serveras på hotellet. Vid ankomst erhåller alla spelare och ledare ett armband som skall bäras under hela cupen. Armbandet ger tillträde till alla måltider.
Respektive lags aktuella måltidsschema för alla måltider finns i appen "Ladies Cup" som laddas ner kostnadsfritt på App Store och Google Play.
OMBYTE/OMKLÄDNINGSRUM FÖRE OCH EFTER MATCH
Ombyte på morgonen inför match sker enklast på hotellet men för de lag som vill byta om i anslutning till spelplanerna finns omklädningsrum. Hänvisning och nycklar till omklädningsrum i anslutning till match kan erhållas via tävlingssekretariatet i inomhusarenan. Flera lag kommer ha tillgång till dessa omklädningsrum så det är viktigt att inget av värde lämnas i dem. Efter gruppspel under första speldagen kan lagen själva välja om de vill använda omklädningsrum eller hotellet för dusch och ombyte. Efter avslutat slutspel sista speldagen rekommenderas dusch och ombyte i omklädningsrum eftersom utcheckning från hotellet måste ske senast 12.00
UPPVÄRMNING FÖRE MATCH
Tidsschemat tillåter inte att lagen värmer upp på planerna. Uppvärmning Inne i Tipshallen (plan A) hänvisas helt till löparbanorna bakom läktarna. Uppvärmning Utomhus (plan B) hänvisas till gräsyta i närheten av planen. OBS! Uppvärmning på angränsande hybridplan är absolut förbjudet. Vi ber alla lag ta med egna uppvärmningsbollar. OBS! lämna avbytarbänkarna direkt efter match till nästkommande lag.
LIVESTREAMING Samtliga matcher som spelas i inomhusarenan (Plan A) kommer filmas och livestreamas. Möjlighet finns att köpa tillträde till enskilda matcher alt. access till samtliga matcher som spelas på Plan A. Matcher som spelas på utomhusplanen (Plan B) kommer av tekniska skäl ej filmas. Matcher på Plan B följs lämpligtvis via rapportering av livescore i cup-appen eller via hemsidan.
SJUKVÅRD Alla lag förväntas ha med sig egna sjukvårdsväskor med plåster, lindor, ispåsar mm. Vid behov av akutsjukvård kontakta akutmottagningen på Centrallasarettet i Växjö tel. 0470-588100, sjukvårdsrådgivningen tel. 1177 eller ta kontakt med Tävlingskansliet.
UTCHECKNING
Glöm inte checka ut från hotellet senast kl.12.00 på avresedagen. Anpassa lämplig utcheckning efter spelschemat. Möjlighet till förvaring av väskor finns på hotellet efter utcheckning.
KIOSK
Det kommer finnas enklare kiosk inne i Tipshallen (Plan A) där det serveras kaffe, kall dryck, frallor, korv mm.
SUPPORTERBOENDE (nedan priser avser Ladies Cup 2025 helgen 28-30 mars)
Quality Hotel Royal Corner
Enkelrum 800.-/natt
Dubbelrum 1000.-/natt
3-bäddsrum 1180.-/natt
I priser ovan ingår: - Frukost, - Trådlös WiFi, - Tillgång till hotellets gym och relaxavdelning med bastu, pool och jacuzzi, - Fri parkering på hotellets innergård i mån av plats. Bokning sker via mail q.royalcorner@choice.se eller telefon 0470-70 10 00. Vi reserverar oss för snabb fullbokning. Promotionkod som uppges vid bokning: LADIES CUP 2025
Tävlingsregler
Vi följer Svenska FF:s tävlingsregler. Detta innebär att specialregler som finns i fotbollsdistrikten inte gäller.
Tävlingsform: 11-manna. Efter inledande gruppspel vidtar slutspel med finaler och placeringsmatcher.
Tävlingsklasser: Ladies Cup spelas i två klasser. Dam Div 3 samt Dam Div 4. Deltagande lags klasstillhörighet bestäms i samband med anmälan. I händelse av senare uppflyttning eller nedflyttning till annan divison till nästkommande tävlingssäsong kan ändring av klasstillhörighet i Ladies Cup endast ske i mån av plats. Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra i tävlingsupplägg i händelse av att lag lämnar sent återbud eller andra oförutsedda händelser.
Antal spelare per match: Obegränsat antal spelare i truppen. Dock maximalt 11 spelare + 7 avbytare till varje enskild match. ”Flygande byten” från mittplan gäller.
Dispenser: Medverkande spelare skall vara registrerad hos medverkande förening.
Speltid Gruppspel: 2 x 30 minuter med 5 minuters paus. Hemmalaget spelar första halvlek på höger planhalva (från avbytarbänkarna räknat). Hemmalaget gör avspark i första halvlek. Sidbyte i halvlek på plan B (utomhus). Inget sidbyte i halvlek på plan A (inomhus). Bortalaget gör avspark i andra halvlek.
Speltid Finaler och Placeringsmatcher: 2 x 30 minuter med 5 minuters paus. Hemmalaget spelar första halvlek på höger planhalva (från avbytarbänkarna räknat). Hemmalaget gör avspark i första halvlek. Sidbyte i halvlek på plan B (utomhus). Inget sidbyte i halvlek på plan A (inomhus). Bortalaget gör avspark i andra halvlek. Straffar avgör vid oavgjort i finaler och placeringsmatcher (3 straffar per lag)
Bollstorlek: Storlek 5
Inspark: Bollen sparkas från någon del av målområdet.
Spel till egen målvakt: Det är inte tillåtet för målvakten att ta upp bollen med händerna.
Tröjfärg: Vid allt för lika tröjfärg byter bortalaget tröjor. Lagen håller själva med reservtröjor.
Varning och utvisning: Varning enligt Svenska FF:s regler, dock ackumuleras inte varningen från match till match. Utvisning innebär automatisk avstängning under nästkommande match. Vid grov förseelse kan ytterligare bestraffning komma att påföras.
Gruppspel: Om två lag i samma grupp efter gruppspelets slut har samma antal poäng och samma målskillnad (t.ex. 3-1 och 4-2 eller 3-3 och 4-4) utses segrarna enligt följande:
- Det lag som gjort flest antal mål.
- Om båda lagen gjort lika många mål, segraren i det inbördes mötet.
- Om tre eller fyra lag har samma antal poäng och målskillnad fastställes rangordningen först genom inbördes möten.
- Fair Play (minst antal gula och röda kort)
- Kan lag ej skiljas åt sker lottning.
Lag som tvingas avbryta turneringen under gruppspelet stryks helt ur turneringen. Det strukna lagets gruppspelsmatcher (både spelade och ospelade) registras som WO (0-3).
Finaler och Placeringsmatcher: I respektive klass spelas final mellan Grupp1:or (Guld & Silver), Grupp2:or spelar match om 3.e pris (Brons), Grupp3:or spelar match om 5:e plats medan Grupp4:or spelar om 7:e plats. Om match vid speltidens slut är oavgjord ska straffsparkstävling avgöra matchen. Varje lag skjuter växelvis tre (3) straffsparkar vardera med olika spelare. Är det fortfarande oavgjort fortsätter lagen att skjuta straffar med en straffspark i taget med nya spelare tills avgörande sker. Endast de 11 spelare i respektive lag som befinner sig på spelplanen när slutsignalen går får medverka i straffsparksläggningen. Observera att returer inte gäller. Boll som träffar målramen eller räddas av målvakt och är på väg från målet räknas som missad. Straffläggning avgörs på spelplanen.
Priser: Lagpriser till lag 1-3 i båda klasserna (Guld, Silver & Brons). Prisutdelning sker inne i Tipshallen direkt efter bronsmatcher och finaler i respektive klass.
Protest: Eventuella protester skall inlämnas till sekretariatet senast 30 minuter efter avslutad match. Protester skall göras skriftligt. Senare inlämnad protest lämnas utan avseende. Protest behandlas av tävlingsledningen, vars utslag inte kan överklagas. Protestavgift 300 kronor. Avgiften återbetalas om protesten bifalles.
Bestraffningsärenden: Grova bestraffningsärenden kan föranleda att ärendet även tas upp inom det egna distriktsförbundet och inte bara av tävlingsledningen.
Försäkringar: Varje lagledare är skyldig att tillse att samtliga deltagare är försäkrade på planen. Varje enskild deltagare ansvarar för sin personliga försäkring utanför planen. Ladies Cup har inga kollektiva försäkringar som täcker skador, sjukdomar, stölder eller skadegörelse.
Force Majeure/Inställd turnering: Ladies Cup är inte återbetalningsansvarig, och är inte heller ansvarig för ekonomisk förlust eller skada, som kan uppstå på grund av händelser som ligger utanför Ladies Cup kontroll, exempelvis krigsliknande händelse, naturkatastrofer, eldsvåda, översvämning, smittsam sjukdom, avbrott i allmänna kommunikationer, myndighetsåtgärd, strejk eller andra force majeure-händelser. Under dessa förhållanden förbehåller sig Ladies Cup rätten att behålla lag- och deltagaravgifter som motsvarar icke återbetalningsbara kostnader som turneringsorganisationen ådragit sig genom tredje part. Återstående del av inbetalda lag/deltagaravgifter återbetalas till respektive lag/förening. Med anledning av Covid 19 och liknande oförutsedda händelser har specialavtal tecknats mellan deltagande lags Hotell och Ladies Cup. I händelse av att Tävlingsledningen tvingas ta beslut om inställd turnering erhåller samtliga lag full återbetalning av deltagaravgifter. Beslut om inställd turnering tas senast 2 veckor före turneringsstart.
© Copyright Ladies Cup 2025
MaDa Media & Event i samarbete med Växjö DFF